hemmagjorda bars

Jag har tidigare nämnt att jag har testat på att göra egna bars med dem blev inge vidare då så idag gav jag det ett nytt försök och testade ett annat recept och nu blev dem mycket bättre och fastare (förra gången blev det mer som musli). Kanske inte jättenyttiga men det är ju trots allt energibars, men mycket bättre än de barsen med massa konstiga ämnen i och godis så lite bra är dem faktiskt :) 
 
recept: 
150 gram margarin
1 dl flytande honung
1 dl råsocker
3 dl fullkornshavregryn
1 dl havregryn
80 gram torkade tranbär
0.5 dl solrosfrön (jag blandade med sesamfrön)
en nypa salt
ev 70 % choklad
 
gör så här:
-sätt ugnen på 175 grader.
-Smält margarin, honung och råsocker i en kastrull
-tillsätt resten av ingredienserna förutom chokladen 
-lägg smeten på en plåt med bakplåtspapper, bre ut det så att hela "kakan" blir ca 20x30 stor. 
-sätt in plåten nedtill i ugnen i ca 20-25 minuter, de ska få en fin färg. 
-strö över lite mörk choklad på dina bars medan dem är varma så att det smälter. (jag glömde detta moment)
-låt det sedan svalna en stund innan du skär ut bitar som du vill ha dem, låt det sedan kallna helt. 
-njut av dina bars! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0